Om att konsumtionen i Kina verkar förändras på olika sätt, om dess inverkan på globala och inhemska företag, om hur aktiemarknaden verkar se på det, och om ett bolag som gynnas av trenden.
Ett förändrat mönster
Det verkar hända grejer i Kinas konsumtionsmönster. Globala företag som tidigare kunnat räkna med Kina som en tillväxtkälla har på senare år stött på motvind i form av sjunkande försäljning i landet. Titta på Apples försäljning av iPhones till exempel. Förra kvartalet dök den med 19% och det finns fler med liknande problem.
Trenden verkar ha dubbla orsaker. En del av tappet kan skyllas på de politiska spänningarna mellan Kina och västvärlden. När USA och EU bråkar med Kina på olika sätt är det inte förvånande att kineserna får avsmak på varor från USA och Europa. Förhoppningsvis löser detta sig med tiden. Att kineserna börjar få en bättre syn på de inhemska företagen kan däremot ha en mer långvarig inverkan.
Varför inte Kina?
För västerländska företag med exportambitioner har Kinas tillväxt länge nämnts som en tillväxtkälla. I takt med att den kinesiska befolkningen blir rikare kommer troligtvis efterfrågan på varor av bättre kvalitet att öka, och de globala bolagen har stått redo för att ta del av kakan. Tidigare har kineserna satt likhetstecken mellan att köpa kvalitet och att köpa utländskt samtidigt som kinesiska produkter främst setts som lågprisalternativ. Denna syn håller dock på att ändras i takt med att fler kinesiska företag satsar mer på att bygga varumärke och positionera sig mot Kinas medelklass. Även om de kinesiska företagen oftast inte har samma historik att skryta om så är deras ambitioner inte särskilt svårköpta för kinesiska konsumenter. De västerländska produkterna produceras ju i Kina, så varför skulle inte kinesiska företag kunna göra lika bra grejer?
Ett bett av äpplet
Det är som sagt inte bara Apple som möter hård konkurrens. Tesla och Europeiska bilproducenter tappar mark till Kinesiska tillverkare. Nike och Adidas tappar marknadsandelar till Li Ning. L’Oreal har mött hård konkurrens från Perfect Diary. P&G har förlorat pole position inom hudvårdsprodukter till Pecoin. Inom fast-fashion har H&M och Zara blivit nedknuffade av Shein.
JNBY
JNBY Design är ett av innehaven i Simplicity Småbolag Global som har en bra position för att gynnas av trenden. JNBY är ett klädesbolag motsvarande Hugo Boss eller Relph Lauren. De har inte de billigaste kläderna men samtidigt är priserna mer rimliga än hos många andra. I och med att bolaget tillverkar kläder av högre standard gynnas de både av att rikare kineser handlar mer kvalitetsprodukter och utav att deras varumärke är tydligt kinesiskt. Under det senaste året har deras försäljning stigit med 27,5%.
Klädesindustrin är också en industri där lokala företag har en fördel i att de är inriktade på en specifik kultur. Tidigare har klädesbolagen främst riktat in sig på olika åldersgrupper, men under den senare år har företagen också börjat inse betydelsen av att anpassa sig efter olika kulturers stilar och preferenser. För de globala jättarna är detta inte alltid helt lätt när man har ett kulturellt arv inbyggt i varumärket. JNBY behöver inte anpassa sig. Det är ett kinesiskt företag med i princip hela sin försäljning i Kina. De känner till den kinesiska kulturen, hänger med och är del av att skapa de nya stilarna och trenderna i landet.
Hemmaplansfördel
Det omvända gäller också såklart. Västerländska varumärken har ofta lättare att konkurrera på sin hemmamarknad än vad kinesiska företag har. Här har de bättre koll på vad konsumenterna vill ha och är snabbare på att anpassa sig efter förändringar i efterfrågan. En produktkategori där kinesiska företag ändå lyckats är elbilar. För bara 10 år sedan låg det långt inne för européer att köpa en kinesisk bil, men nu diskuteras plötsligt bilar från BYD, MG och Lynk på släktmiddagarna och Kina har blivit världens största exportör av elbilar. Att de lyckats konkurrera med starka varumärken med hemmaplan verkar ha att göra med att konsumenterna helt enkelt tycker de får mer för pengarna.
Värdering därefter
Skulle JNBY också kunna lyckas med en expansion till Europa och Nordamerika? Det ter sig föga troligt om du frågar bolagets analytiker. Är det bra eller dåligt då? Det är kanonbra såklart eftersom bolagets värdering också är satt därefter. Just nu handlas JNBY på 7,7 x årets estimerade vinst, och direktavkastningen ligger på drygt 8%. Om JNBY skulle få för sig att svinga på den amerikanska marknaden och mot förmodan få till en träff har aktiepriser potential att likt en baseboll flyga långt upp i luften. Eftersom marknaden inte prisar in tillväxt i utlandet finns det inte heller en potentiell nedsida i aktien från en misslyckad expansion, en lyx som inte deras globala konkurrenter har.
Inte bara Kina
Tycka vad man vill om trenden i Kina. Den vittnar på sätt och vis om protektionism, ökad nationalism och lägre globalisering. Kina är inte ensamma om att gå i denna riktning, utan samma tendens kan ses i Europa och Nordamerika där fler och fler vill undvika Kina som producent av sina produkter.
Idag värderas inte lokalt fokuserade företag högre än globala, snarare tvärtom. Men trenden mot lokal konsumtion finns där. Kommer den fortsätta?
Anton Kristiansson
Artikeln uttrycker författarens åsikter vid publiceringens tidpunkt vilka med tid kan ändras utan allmän underrättelse. Eventuella faktafel är författarens egna. Publiceringen sker utan ansvar eller skyldighet från Simplicity. Innehållet ska inte betraktas som finansiell rådgivning eller uppmaning att fatta vissa beslut. Alla beslut som tas baserat på informationen sker helt på egen risk. Alla investeringar är förenade med risk och det är inte säkert du får tillbaka hela det investerade beloppet. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.